Sunday, June 5, 2011

Teruja @ majlis pernikahan

Assalamualaikum..

Apa yang anda lakukan sepanjang cuti nie??????

Sepanjang cuti nie ana banyak pergi kenduri kahwin... berbanding dengan sebelum ini.. amat kurang sekali untuk ana pergi tengok majlis seperti ini.. yang lebih menerujakan ana ialah.. ana pergi lihat sahabat IPG ana sendiri yang kahwin.. terasa TERUJA pulak.. buat pertama kalinya saya lihat dan merasai debaran itu.. (debaran si pengantin la)..

1001 kenangan memang x dapat dilupakan.. sebenarnya ini pengalaman pertama ana menyaksikan suasana sebelum n selepas nikah nie.. tambh2 pulak orang yang ana kenal... mmg lain suasananya... suasana yang ana tak pernah rasakan sebelum ini....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ana bukan orang yang pakar dalam perkara ini (perkahwinna) namun  ana ingin berkongsikan satu perkara dengan anda semua...

perkara ini pernah diutarakan oleh ustazah ana di bumi Maahad dulu... Ustazah Afriza.. dalam meniti kehidupan rumah tangga nie... ramai yang lupa.. perkara penting dalam rumah tangga nie adalah bagaimana kita menguruskan majlis pernikahan kita.. kita nak jadikan rumah tangga kita berkat.. jadi untuk itu kita perlu jadikan hari permulaan rumah tangga itu dengan keberkatan..


Betul tu.. kita nak jadikan sesuatu rumah tangga yang berkat.. sepatutnya kita mesti mulakannya dengan mewujudkan suasana yang pernuh dengan keberkatan... bukan maksud ana perkahwinan yang ada selama nie tak berkat kalau ada yang cerai berai.. tpi maksud ana mcam mana kita jadikan setiap kehidupan kita ini dihiasi dengan keberkatan..

majlis perkahwinan itu sendiri.. berkat x???.. pakaiannya, pergaualan antara tetamu, campur @ tak laki dan perempuan, perjalanan majlis tersebut... semuanya perlu dilaksanakan untuk mendapat keberkatan dari Ilahi.. bukan mudah namun tidak payah.. sama-sama kita usahakan..

ana nak kongsi tips mendapat berkat pun ana bukan berpengalaman lagi.. namun dari pengalaman orang yang lebih tua nie ana nak kongsi la...

1. Pemakaian pengantin dan tetamu yang menutup aurat dan tidak berlebih-lebihan.
2. Kenduri mengikut kemampuan dan jangan berlebih-lebihan.
3. Pergaulan antara tetamu terjaga.
4. Mas kahwin yang berpatutan.

dan banyak lagi..

tak tersebut ana.. biasa la.. x berpengalaman kan.. ana nak cerita penjang pun ana tak tahu nasib ana macam mana nanti. ana hanya ingin kongsikan bersama sahaja..



dalam keseronokkan kita dengan kemeriahan majlis untuk meraikan pasangan raja sehari,  jangan sekali-kali kita lupakan keberkatan yang perlu kita utamakan..

~ SELAMAT PENGANTIN BARU saya ucapkan kepada pasangan yang meraikan cinta mereka ke jinjang perkahwinan.. tahniah saya ucapkan...
~ Semoga dilimpahi kenerkatan...






# ana ingin kita kongsikan bersama.. sekiranya salah boleh ditegur.. asif....

8 comments:

Saya said...

jangan over sgt ckp pasal kahwin kat mak hang...
aku tgk mak hang risau sgt bila hang tanya pasal baju pengantin la...kahwin org mana la...haha

dgn kitorg takpe....hehe

FaDie said...

heheee.. jgn risau najwa... mmg pun.. mak aku dah risau dah... x la... aku melawak ja... hhuuhuhu... i akan beware la lepas nie.. takut kottt....

...wardahdiana... said...

salam...
ehem3...
alamak,terbatuk lak...
hahaha~

apabila farah bercakap tentang kawen..=p

FaDie said...

alaaaa.. kak yana nie... x dak apa la.... ayooyyoyooo

Saya said...

sat g mak hang prepare org kedah siap2 kat hang br tau...

xpun dia mintak caq cop budak mesir.....PUN BOLEH...kan3?

FaDie said...

aarrggghhh................ cukup syarat on ja.. hhaaaahaa

محمد حذوان بن حميدان said...

salam zon brcuti..,hmm..gudpost! (tbe2 mcm rse nk btuk juge..) (^_^)

SaAt, WaKtU DaN KeTiKa said...

salam, farah..i know and very understand what you mean..hik3..sory la haritu tercakap macam tue kat mak hang.. jangan marah deh..ape pun, kitorang doakan yang terbaik untuk hang..~
hik3...

~Ku MeNaNti SaAtnYa~

FrOm:
~SaAt, WaKtu Dan KetiKa~