Saturday, May 5, 2012

Tanggungjawab + Amanah

Assalamualikum..

Maaf ana ucapkan andai ada yang menunggu penulisan ana... (cehh.. perasan)

Tajuk kali ini yang ana ingin kongsikan adalah mengenai tanggungjawab dan amanah... wah.. berat tajuk kali nie.. tapi tetap ingin berkongsi perasaan dan idea..

~x sabar nak letak jawatan dalam JPP nie..~

tanggungjawab tidak akan pernah lari dari kehidupan kita.. seperti sabda Rasulullah :

  
              "Setiap kalian adalah pemimpin dan setiap pemimpin akan ditanyai tentang yg dipimpinnya. Seorang suami adalah pemimpin dlm rumah tangganya dan ia bertanggung jawab atas yg dipimpinnya. Seorang istri adalah pemimpin di rumah suaminya dan ia bertanggung jawab atas yg dipimpinnya."

(HR.Al-Bukhari dan Muslim)


setiap individu perlu ada tanggungjawab dalam diri kerana amanah tidak akan lari dari kita.. hatta kita nak makan nasi pun adalah tanggungjawab.. tanggungjawab pada diri kita sendiri..


semakin kita membesar.. semakin banyak perkara yang akan berlaku pada kita.. jadi dengan tanggungjawab itulah yang akan mematangkan diri kita dalam setiap perkara yang kita lalui..


perkara ini tidak mudah namun jagalah amanah ini dengan sebainya.. jangan mengikut perasaan.. moga setiap keputusan kita adalah dengan bantuan dari Allah.. keputusan Allah.. bukan hanya dari kita semata-mata..

No comments: